ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ
Διαρθρωτικές / συνδετικές λέξεις-φράσεις:
Είναι οι
λέξεις που συνδέουν μικρότερα ή μεγαλύτερα μέρη του λόγου και δηλώνουν:
Αίτιο –
αποτέλεσμα: επειδή,
γιατί, διότι, γι’ αυτό, για τους πιο πάνω λόγους
ως εκ
τούτου, κατά συνέπεια, ως αποτέλεσμα,
επομένως, αφού-τότε .
Αντίθεση
– εναντίωση: αντίθετα
όμως, ωστόσο, αλλά, από την άλλη,
εξάλλου,
αντί τούτου, παρόλο που, αν και .
Επεξήγηση: δηλαδή, με άλλα λόγια, διευκρινιστικά κ.ά.
Χρονική
σχέση / ακολουθία:
αρχικά, καταρχήν, πρώτα-πρώτα, έπειτα, στη συνέχεια, το επόμενο,
προηγουμένως, ταυτόχρονα, στο μεταξύ, τελικά, τότε, κ.ά.
Όρο –
προϋπόθεση: αν,
εκτός αν, σε περίπτωση που, με την προϋπόθεση ότι, κ.ά.
Βεβαιότητα: αναμφισβήτητα, αναντίρρητα,
αναμφίβολα, οπωσδήποτε, πράγματι, είναι
ολοφάνερο,
είναι κοινή διαπίστωση, είναι γενικά παραδεκτό, γεγονός είναι ότι κ.ά.
Ομοιότητα
/ αναλογία: επίσης,
στο ίδιο μοτίβο, παράλληλα, αναλογικά, παρόμοια, όπως
ακριβώς-έτσι
και, κατά τον ίδιο τρόπο, σύμφωνα με τα παραπάνω κ.ά.
Σύγκριση: συγκριτικά με, αντιπαραβάλλοντας,
αντιδιαστέλλοντας.
Προσθήκη: επιπλέον, εκτός απ’ αυτό,
επιπρόσθετα, συμπληρωματικά, ακόμα ένα
σημείο, θα μπορούσε να προσθέσει κανείς κ.ά.
Έμφαση: πρέπει να τονιστεί, είναι
αξιοπρόσεκτο, είναι χαρακτηριστικό ότι, ας μην
παραβλέψουμε,
ιδιαίτερα σημαντικό είναι, αξιοσημείωτο είναι, δεν μπορούμε να
αγνοήσουμε
κ.ά.
Παράδειγμα: για παράδειγμα, χαρακτηριστικό
παράδειγμα, λόγου χάρη, ενδεικτικά κ.ά.
Συμπέρασμα: συμπερασματικά, συνοψίζοντας,
ανακεφαλαιώνοντας, εν κατακλείδι, άρα
λοιπόν,
επομένως, συνεπώς, αβίαστα συμπεραίνει κανείς, είναι ευλογοφανές,
αποδεικνύεται
άρα.
ΤΡΟΠΟΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ
Οι πιο
συνηθισμένοι τρόποι ανάπτυξης είναι: (1) με παραδείγματα, (2) με σύγκριση και
αντίθεση, (3) με αιτιολόγηση, (4) με ορισμό, (5) με διαίρεση, (6) με αίτια και
αποτελέσματα, (7) με αναλογία.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Ανάπτυξη με
παραδείγματα: Αν το περιεχόμενο της θεματικής περιόδου χρειάζεται διευκρίνιση,
τότε η παράγραφος μπορεί να αναπτυχθεί με παραδείγματα ή με επεξηγήσεις.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ-ΑΝΤΙΘΕΣΗ
Σύγκριση και
αντίθεση: Η θεματική περίοδος μπορεί να μας παρακινεί να επισημάνουμε τις
ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε πρόσωπα, πράγματα και ιδέες. Στην
περίπτωση αυτή αναπτύσσεται με σύγκριση και αντίθεση.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
Αιτιολόγηση:
Αν η θεματική περίοδος είναι διατυπωμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να μας
παρακινήσει να ρωτήσουμε το “γιατί”, η μέθοδος ανάπτυξης θα πρέπει να είναι
ασφαλώς η αιτιολόγηση.
ΟΡΙΣΜΟ
Ορισμός:
Στην περίπτωση που το περιεχόμενο της θεματικής περιόδου υποβάλλει στον
αναγνώστη την πιθανή ερώτηση “Τι είναι;” ή “Τι εννοεί με αυτό;” η παράγραφος
πρέπει να αναπτυχθεί με ορισμό.
ΔΙΑΙΡΕΣΗ
Διαίρεση: Αν
η θεματική περίοδος είναι διατυπωμένη έτσι που να αποκαλύπτει τα στοιχεία από
τα οποία αποτελείται ένα αντικείμενο ή μια ιδέα, η πιο πρόσφορη μέθοδος για την
ανάπτυξή της είναι η διαίρεση – το κομμάτιασμα του όλου στα μέρη του .
ΑΙΤΙΟ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Αίτια και
αποτελέσματα: Αν σε μια θεματική πρόταση διατυπώνεται η αιτία ή οι αιτίες που
οδηγούν σε ένα αποτέλεσμα ή σε αποτελέσματα, τότε η ανάπτυξη πρέπει να γίνει με
τη μέθοδο των αιτίων και αποτελεσμάτων.
ΑΝΑΛΟΓΙΑ
Αναλογία: Αν
τέλος η θεματική περίοδος είναι διατυπωμένη ως παρομοίωση ή μεταφορά, πρέπει να
αναπτυχθεί με αναλογία, δηλαδή με μια εκτεταμένη παρομοίωση.
ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕΘΟΔΩΝ
Συνδυασμός
μεθόδων: Στην πράξη βέβαια σπάνια συναντούμε μονάχα έναν τρόπο ανάπτυξης.
Συνήθως χρησιμοποιούμε συνδυασμό από δύο ή και περισσότερους τρόπους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.